دومین جشنواره سرود فجر بسیج خراسان رضوی برگزیدگان خود را شناخت  رونمایی از ۸ بازی قرآنی در مشهد (۳ مرداد ۱۴۰۳) گریم غافلگیرکننده «سارا بهرامی» در یک نمایش + عکس برگزیدگان دومین کنگره استانی زنان تاثیرگذار معرفی شدند (۳ مرداد ۱۴۰۳) نقش با ترکیبی از رنگ، خط و شعر | گزارشی از نمایشگاه «الواح» در نگارخانه رادین ثبت امید و زندگی در دل جنگ و آوارگی گزارشگران تهی دست! از فرمانروایان ایرانی آناتولی چه می‌دانیم؟ برگزاری کنگره «بانوان تأثیرگذار» گامی در راستای معرفی بانوی مسلمان ایرانی است استاندار خراسان‌رضوی: برای تحقق اهداف مقدس انقلاب اسلامی به خانواده تراز نیاز داریم «داستان یک شوالیه» هیث لجر روی صحنه تئاتر می‌رود اختتامیه دومین کنگره استانی «بانوان تأثیرگذار» در مشهد برگزار شد (۳ مرداد ۱۴۰۳) | فعالیت ۸ هزار زن تأثیرگذار در خراسان‌رضوی عکس‌های دیده‌نشده از سعید راد مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر «سعید راد» با حضور هنرمندان (۳ مرداد ۱۴۰۳) + عکس و فیلم
سرخط خبرها

گفتگو با سینماداران مشهدی درباره اوضاع این روز‌های سینما‌ها و امکان پخش مسابقات جام جهانی

  • کد خبر: ۱۳۵۴۵۷
  • ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
گفتگو با سینماداران مشهدی درباره اوضاع این روز‌های سینما‌ها و امکان پخش مسابقات جام جهانی
در این شرایط سخت، هر روزنه‌ای که درآمدی برای سینما‌ها ایجاد کند که به تأمین هزینه‌ها و حقوق کارکنان آن‌ها کمک کند، اتفاق خوبی است.

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز؛ سینما‌های کشور تابستان امسال و بعد از حدود دو سال رکود به خاطر شیوع کرونا، با اکران فیلم‌های متنوع درحال بازگشت به روز‌های اوج خود بودند که شروع ناآرامی‌ها بار دیگر آن‌ها را با چالش روبه رو کرد. در این مدت بسیاری از سینماگران تمایلی به اکران آثارشان نداشتند و چهار فیلم جدید که راهی پرده سینما‌ها شدند نیز در گیشه چندان موفق نبودند.

دراین بین مسعود اطیابی که پیش ازاین در اوج دوران کرونا اجازه اکران فیلمش به نام «دینامیت» را داده بود، بار دیگر پیش قدم شده و اثر جدید خود به نام «بخارست» را از ۲۴ آبان راهی سینما‌های سراسر کشور کرده است، اثری کمدی که بسیاری از سینماداران به فروش خوب آن امید بسته اند.

دراین بین هم زمان با برگزاری رقابت‌های جام جهانی فوتبال در قطر، گزینه پخش مسابقات فوتبال در سالن‌های سینما که در دوره پیشین جام جهانی هم در برخی سینما‌ها اجرایی و با استقبال خوب مردم روبه رو شد، مطرح شده است. گزینه‌ای که در این دوران می‌تواند به رونق گرفتن دوباره سینما‌ها کمک کند. اما هنوز تصمیم گیری قطعی درباره آن صورت نگرفته است.

سوسن محمدزاده، رئیس گروه امور سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، درباره پخش مسابقات فوتبال در سالن‌های سینما به شهرآرا چنین گفته است: «شورای اکران تهران در جلسات خود چگونگی اجرا را در دست بررسی دارد و تا این لحظه نتیجه نهایی از سوی سازمان سینمایی به استان‌ها ابلاغ نشده است.» در گزارش پیش رو گفت وگویی داشتیم با چهار سینمادار مشهد درباره وضعیت این روز‌های سینما‌ها و کمکی که می‌تواند پخش فوتبال به آن‌ها بکند.

پخش فوتبال به تنهایی کافی نیست

فرزین جیرانی، مدیر سینما گلشن، با اشاره به قدیمی بودن فیلم‌های روی پرده می‌گوید: این روز‌ها مخاطبان زیادی به سینما مراجعه می‌کنند، ولی وقتی همان فیلم‌های ماه‌های گذشته را در فهرست اکران می‌بینند، از ما می‌پرسند چرا فیلم جدیدی نداریم و سینما را ترک می‌کنند. ازاین رو به نظر من اگر آثار جدیدی اکران شود، فروش گیشه بهتر خواهد شد. او با اشاره به کمکی که اکران فیلم سینمایی «دینامیت» در دوران اوج کرونا به سینما‌ها کرده بود، ابراز امیدواری می‌کند فیلم کمدی «بخارست» که از حضور پژمان جمشیدی و امیرحسین آرمان بهره گرفته است با استقبال مخاطبان روبه رو شود تا دیگر فیلم سازان هم آثارشان را اکران کنند.

جیرانی ادامه می‌دهد: حال مردم هم باید خوب باشد تا بتوانند به تفریح بپردازند. درواقع در شرایط نرمال و معمولی است که ذهن مردم به سمت فیلم دیدن در سینما‌ها کشیده می‌شود. به نظر من اکران فیلم جدید ۵۰ درصد به رشد فروش کمک می‌کند و برای رسیدن به نقطه اوج سینما‌ها لازم است که حال جامعه هم خوب باشد. به گفته مدیر سینما گلشن اگر این وضعیت ادامه داشته باشد، سینما‌ها ورشکست و درهایشان بسته می‌شود و بسیاری از افرادی که در سینما‌ها کار می‌کنند مانند زمان کرونا بیکار می‌شوند. در این شرایط دیگر باز کردن مجدد سینما‌ها بسیار سخت‌تر از زمان کرونا خواهد بود و شاید بسیاری میل به بازگشایی مجدد سینما‌ها نداشته باشند.

جیرانی درباره تأثیر پخش فوتبال‌های جام جهانی در سینما‌ها نیز می‌گوید: در این شرایط سخت، هر روزنه‌ای که درآمدی برای سینما‌ها ایجاد کند که به تأمین هزینه‌ها و حقوق کارکنان آن‌ها کمک کند، اتفاق خوبی است.
او ادامه می‌دهد: پخش فوتبال در سینما‌ها می‌تواند اقدامی در جهت حمایتی از سینما باشد، ولی قطعا نمی‌تواند به تنهایی سینما‌ها را از بحران نجات دهد، این خیال واهی است. چون مردم برای همه بازی‌ها به سینما‌ها نمی‌آیند و فقط اکران بازی‌های ایران و چند بازی مهم پایانی با استقبال آن‌ها روبه رو می‌شود.

به گفته مدیر سینما گلشن برای نجات سینما‌ها باید چندین فیلم خوب اکران شود، فیلم‌های خارجی روز هم به روی پرده بروند و فوتبال‌های جام جهانی هم نمایش داده شود. حتی پخش سریال‌های ایرانی و خارجی هم می‌تواند به اقتصاد سینما کمک کند. جیرانی با اشاره به آسیب دیدن سینما‌ها در موجی که در کشور شکل می‌گیرد، بیان می‌کند: سازمان سینمایی باید فکری اساسی برای این وضعیت بکند؛ چون هزینه‌های سالن‌های سینما فوق العاده زیاد است، به طوری که حتی در دوران پیش از کرونا هم سینما‌ها در اوج شکوفایی اقتصادی نبودند و فقط سعی می‌کردند خودشان را در شرایط عادی نگه دارند.

 


بیشتر بخوانید:

معرفی بهترین فیلم‌های فوتبالی سینمایی جهان


 

پخش فوتبال‌ها به فروش فیلم‌ها ضربه نمی‌زند

امیرحسین دبیرزاده، مدیر سینما سیمرغ، باور دارد که پخش فوتبال در سینما‌ها به رونق گرفتن آن‌ها کمک می‌کند. او با اشاره به درخواست اکثر سینما‌ها برای نمایش فوتبال‌های جام جهانی می‌گوید: ما شاید اولین سینمایی بودیم که در شهریورماه برای پخش فوتبال‌ها درخواست دادیم و همچنان هم پیگیر این موضوع از تهران هستیم.

دبیرزاده ادامه می‌دهد: شورای تأمین تمایل دارد که این اتفاق عملی شود؛ ازاین رو وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم قرار است با نیروی انتظامی و شورای تأمین جلساتی داشته باشد تا حداکثر تاامروز ۲۸ آبان پخش فوتبال در سینما‌ها قطعی شود. او با تأکید بر تأثیر نمایش فوتبال در آشتی دادن مردم با سینما‌ها بیان می‌کند: ازآنجایی که تهیه کننده‌ها کم لطفی کردند و در این شرایط، اجازه اکران فیلم هایشان را ندادند، فوتبال می‌تواند تأثیر بسیار خوبی در آشتی مجدد مردم با سینما‌ها داشته باشد تا به این ترتیب بعد از جام جهانی تهیه کنندگان هم برای اکران آثارشان رغبت پیدا کنند. دبیرزاده که دو سالن ۳۰۰ و ۴۰۰ نفره سیمرغ را برای نمایش مسابقات

جام جهانی در نظر گرفته است یادآور می‌شود: حساسیت بازی‌های جام جهانی به گونه‌ای است که به صورت خودکار مردم را به سینما‌ها می‌کشاند و در واقع نیاز به تلاش خاصی برای همراه کردن مردم نیست. به ویژه برای بازی‌های ایران و بازی‌های مراحل پایانی سالن‌ها به صورت صددرصدی پر خواهند شد.

مدیر سینما سیمرغ با تأکید بر اینکه پخش مسابقات فوتبال به اکران فیلم بخارست ضربه نخواهد زد خاطرنشان می‌کند: شاید در سینما‌هایی که یک سالن دارند پخش فوتبال به فروش فیلم بخارست ضربه بزند، اما سینما‌هایی که چند سالن دارند می‌توانند هم زمان فیلم و فوتبال‌ها را نمایش دهند. درکل به نظر من اگر فوتبال‌ها در سینما‌ها نمایش داده نشود، در زمان پخش بازی‌ها کسی به سینما‌ها نمی‌آید.

او درباره استقبال از دیگر فیلم‌هایی که در ایام گذشته روی پرده رفته اند نیز می‌گوید: «پسر دلفینی» با استقبال خیلی خوبی روبه رو شده بود که متأسفانه اتفاقات اخیر به فروش آن ضربه زد. الان هم از فیلم کودک «لوپتو» استقبال شده است. درکل این روز‌ها در صبح که اکران ویژه مدارس داریم نسبت به عصر‌ها با مخاطبان بیشتری روبه رو هستیم.

دبیرزاده ادامه می‌دهد: اگر فیلم جدید اکران شود مردم به سینما‌ها می‌آیند به ویژه در شش ماه دوم سال که هوا سرد است بیشتر خانواده‌ها برای تفریح شبانه حضور در سینما‌ها را انتخاب می‌کنند. دراین بین اکران فیلم کمدی «بخارست» مُسکنی خواهد بود، ولی قطعا به تنهایی برای رونق بخشیدن به سینما‌ها کافی نیست.

ضعیف بودن احتمال پخش فوتبال‌ها

احمدرضا بهبهانی، سرپرست امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی که اداره پردیس‌های سینمای هویزه و آفریقا را در مجموعه خود دارد، نیز درباره پخش فوتبال در سینما‌های می‌گوید: باتوجه به شنیده‌های من، احتمال اکران فوتبال‌های جام جهانی در سینما‌ها بسیار ضعیف است، ولی اگر اجازه این کار صادر شود، اتفاق خوبی رخ می‌دهد که قشر جوان را به سینما‌ها می‌کشاند و به رونق گرفتن سینما‌ها کمک می‌کند.

بهبهانی که امیدوار است فیلم «بخارست» بتواند گیشه بی رونق سینما‌ها را تکان دهد خاطرنشان می‌کند: قطعا «بخارست» به تنهایی نمی‌تواند به رونق سینما‌ها کمک کند و باید فیلم‌های دیگر در ادامه به چرخه اکران اضافه شوند. به گفته او در این ایام فروش فیلم‌های کودک و نوجوان نسبت به سایر آثار بهتر بوده است و «لوپتو» و «پسر دلفینی» دانش آموزان بسیاری را به سینما‌ها کشانده اند.

منتظر خبر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم

ناصر رویین تن، مدیر سینما برفی مشهد، مشکل عمده این روز‌های سینما‌ها را نبود فیلم جدید می‌داند و می‌گوید: در این مدت اکران فیلم هایی، چون «لوپتو» در رونق گرفتن سینما‌ها بی تأثیر نبود و به هرحال به نسبت شرایط مخاطبانی را با خود همراه کرد. اضافه شدن «بخارست» به کارگردانی مسعود اطیابی که پیش ازاین آثار موفقی، چون «دینامیت» و «انفرادی» را بر روی پرده داشت هم می‌تواند به بهبود وضعیت سینما‌ها کمک کند.

به گفته او سینما با فیلم زنده است و اگر فیلم خوب باشد، سینما می‌تواند راه خودش را ادامه دهد.
رویین تن با تأکید بر اینکه فیلم ندادن تهیه کنندگان به سینما‌ها اشتباه است، بیان می‌کند: تهیه کنندگان و سینماداران برای پیش بردن سینما‌های کشور مکمل یکدیگر هستند. ازاین رو کنار هم نبودن آن‌ها در روز‌های سخت اتفاق درستی نیست.

مدیر سینما برفی ادامه می‌دهد: در زمانی که شرایط خوب است، بستر سینما‌ها برای اکران فیلم‌ها مهیا و همیشه در اختیار تهیه کنندگان است؛ بنابراین زمانی که وضعیت بازار خراب و تعداد مخاطبان کم می‌شود، تهیه کننده‌ها نباید سینمادار‌ها را تنها بگذارند و بگویند اکران آثار برای آن‌ها منافعی ندارد. نمی‌شود که فقط در روز‌های خوشی کنار هم باشیم و باید در روز‌های سخت هم به یکدیگر کمک کنیم. الان در حق سینمادار‌ها باتوجه به هزینه‌های سنگینی که دارند اجحاف شده است.

او یادآور می‌شود: الان تعداد زیادی تماشاگر به سینما مراجعه می‌کنند که وقتی فهرست فیلم‌ها را می‌بینند، می‌گویند همه آثار را دیده ایم و می‌روند. رویین تن با اشاره به اینکه نظر خاصی درباره نمایش فوتبال در سینما‌ها ندارد خاطرنشان می‌کند: به هرحال نمایش فوتبال‌های جام جهانی باعث رونق گرفتن سینما‌ها می‌شود و اکنون منتظر خبر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این موضوع هستیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->